AUTOpro
Test drive Generale

Test drive Audi Q4 e tron Sportback – Supremație electrică

Audi Q4 e tron Sportback, primul SUV electric din gama teutonilor construit pe o platformă 100% EV, ne-a însoțit timp de peste 1000 km în cadrul unui periplu extins pe plaiuri mioritice, timp în care am cules câteva date și impresii mai mult decât interesante, pe care le vom împărtăși cu voi, dragii noștri cititori, în cele ce urmează.

Audi Q4 e-tron

Chiar dacă Audi nu se află la prima ispravă EV în minunatul univers al SUV-urilor, trebuie spus că noul Q4 e-tron Sportback este primul SUV EV ”pe bune” al mărcii din Ingolstadt. Prin sintagma EV pe bune ne referim desigur la un vehicul electric construit pe o platformă exclusiv electrică, care aduce cu sine câteva avantaje majore față de o platformă convențională adaptată pentru propulsia electrică, o soluție de compromis care își pierde ușor ușor din relevanță în ziua de azi.

Cunoscută sub numele de MEB, prescurtarea de la Modular Electric Drive Matrix, platforma 100% electrică a grupului VAG stă la baza unor modele de succes precum VW ID.3, ID.4, și chiar și în spatele proaspăt lansatului ID.5, primul SUV coupe EV din gama VW, fratele oarecum geamăn al Q4-ului Sportback testat de noi.

Printre avantajele acestei platforme revoluționare amintim flexibilitatea ridicată, distribuția echilibrată a maselor pe punți (50/50, versiunile de bază venind exclusiv cu tracțiune spate), compatibilitate cu tehnologiile de update wireless OTA, precum și puteri de încărcare de până la 125 kW în curent continuu (DC) sau de 11 kW în curent alternativ (AC).

Toate aceste privilegii imposibil de trecut cu vederea au fost firește translatate și către noul Q4 e-tron Sportback, care iată că își încordează mușchii într-o manieră radical diferită față de frații de concern ID.4 și ID.5, cu care împărtășește aceeași fundație extrem de bine pusă la punct de vedere ingineresc. Audi România ne-a pus la dispoziție un Q4 Sportback 50 e-tron quattro, ce folosea ca principală sursă de energie o baterie cu capacitate brută de 82 kWh (77 kWh capacitate utilă).

Dintre cele două versiuni de caroserii puse la dispoziție de Audi pentru noul Q4 e-tron, suntem mai mult decât convinși că un număr extrem de mare de clienți va opta pentru versiunea cu plafon arcuit, supranumită Sportback. După cum se poate observa și din instantaneele capturate de subsemnatul, designul versiunii coupe are o identitate ieșită din comun, plină de spirit, substanță și sex-appeal. Mai ales în cârdășie cu superba nuanță de culoare Violet Aurora, care merită cu prisosință toți cei 1136 de euro percepuți de Audi pe una din cele mai frumoase culori pe care le poți pune pe o mașină de serie din zilele noastre.

Jantele Evo cu 5 brațe și diametru de 21 de inch, pentru care trebuie scoși din buzunar alți 2884 de euro, completează tabloul unui SUV cu o prezență puternică și impunătoare, ce se laudă totuși cu un design surprinzător de convențional având în vedere artificiile estetice de-a dreptul SF la care apelează o mare parte din producătorii auto pentru a scoate în evidență pedigree-ul electric al vehiculelor din propria ogradă.

Habitaclul ne întâmpină cu noul limbaj de design adoptat de EV-urile Audi, estetica și dispunerea comenzilor amintind de fratele mai mare și mai sportiv RS e-tron GT. Ceea ce înseamnă că Audi Q4 e-tron Sportback pune la bătaie un interior oarecum convențional, cu comenzi clasice pentru sistemul de climatizare, mult mai ergonomice și facil de acționat decât comenzile tactile, prezente pe alte modele high-end ale producătorului teuton.

Cu o prezență scenică aparte, noul volan cu 4 spițe are o puternic aer retro și o priză mai mult decât excelentă. Ceea ce nu putem spune din păcate și despre butoanele tactile de pe volan, care sunt predispuse la acționări accidentale din pricina faptului că ele pot fi acționate atât tactil, cu gesturi swipe, cât și prin apăsare. Ei bine, atunci când mâinile circulă nestingherite pe volan în timpul unui viraj, te poți trezi că dai muzica la maxim, fără voia ta, ceea ce poate fi destul de deranjant în anumite situații.

Lăsăm în urmă volanul cu tușe retro pentru a ne concentra atenția pe infuzia de tehnologie prezentă la bordul SUV-ului Q4 E-Tron Sportback. De data aceasta însă, adevăratul highlight nu mai este reprezentat de panoul de bord digital, complet customizabil și cu o grafică excelentă. Ci de avangardistul head-up display, cu realitate augmentată, cu ghidare în timp real, care îți dă simțurile peste cap și te face să te simți fix într-un joc video. Prin intermediul unei tehnologii demne de un film SF, head-up display-ul îți afișează în timp real atât limitele benzii pe care circuli, cât și mașina pe care pilotul automat adaptiv și-a setat ținta în cazul activării acestui sistem de asistență incredibil de ingenios. Care, apropo, are și funcție Stop & Go.

A venit vremea să trecem în revistă impresiile de călătorie. Țineți-vă bine, căci am derulat un adevărat tur de forță alături de Q4 e-tron. Tur de forță care ne-a purtat, timp de peste 1000 km, cam peste tot. Atât la munte, cât și la mare. Totul cu scopul de a colecta informații și cifre cât mai relevante în ceea ce privește performanțele de autonomie ale noului Q4 Sportback 50 e-tron quattro.

Călătoria noastră a debutat cu o scurtă, dar plină de însemnătate călătorie până la munte, până în Băile Tușnad, o stațiune balneară cunoscută pentru armatele de urși ce mărșăluiesc nestingherit pe ulițele sale. Am plecat din București cu 100% baterie și cu o autonomie estimată de 365 km, la o temperatură ambientală de 22 de grade, o cifră ”demnă” de perioada în care am testat mașina (începutul lunii noiembrie).

Până am ajuns la Brașov, temperatura și starea de încărcare a bateriei s-au înjumătățit. Cei 178,4 km parcurși până la Brașov au consumat jumătate din baterie, la un consum mediu de energie de 20,8 kWh/100 km. Când am ajuns la Brașov, computerul de bord ne indica o autonomie teoretică de 204 km. În alte cuvinte, cei 178,4 km parcurși au consumat 365-204 = 161 km de autonomie, ceea ce înseamnă că fiecare km parcurs a consumat 0,90 km din autonomia afișată. Not bad! Mai ales că temperatura din Brașov ajunsese deja la 11 grade Celsius la ceas de seară.

Apropo, consumul de 20,8 kWh/100 km obținut de noi pe traseul București-Brașov corespunde unei autonomii teoretice de 370 km. Având în vedere că jumătate din parcurs s-a derulat pe autostradă, și cealaltă jumătate pe Valea Prahovei, în urcare, cifrele nu sună chiar atât de rău. La finalul călătoriei noastre de 248,5 km către Băile Tușnad, computerul de bord ne indica că mai avem 95 de km de autonomie și 28% baterie. În alte cuvinte, cei 248,5 km parcurși de la București și până la Băile Tușnad au consumat 270 de km de autonomie, ceea ce înseamnă că fiecare km parcurs a consumat 1,08 km din autonomia estimată de EV-ul teuton.

Consumul de energie electrică a ajuns la venerabila cifră de 21,5 kWh/100 km, ceea ce era absolut de așteptat, având în vedere că am adoptat un stil de condus mai dinamic pe drumurile șerpuite dintre Brașov și Băile Tușnad. Cei 21,5 kWh/100 km corespund unei autonomii teoretice de 360 de km. În traducere liberă, la temperaturi de 11 grade Celsius, puteți parcurge peste 350 km, mai ales dacă adoptați un stil de condus mai molcom. Noi nu am menajat mașina în niciun fel, ci am exploatat-o fix ca pe o mașină normală, cu depășiri, schimbări de ritm și apăsări fără de perdea a minunatei pedale de accelerație.

Odată ajunși la Băile Tușnad, am lăsat la încărcat mașina peste noapte la prietenii noștri de la Vila Ritz, la o priză casnică, de 230 V. După o sesiune de încărcare de fix 12 ore, bateria s-a încărcat de la 28 la 58%. La un calcul simplu, luând în considerare faptul că am câștigat 30% baterie în 12 ore de încărcare, rezultă că Q4 e-tron 50 quattro a reușit să extragă o putere medie de 1,93 kW de la priza de 230V, ceea ce este absolut mulțumitor, având în vedere că puterea maximă a unei prize casnice gravitează în jurul cifrei de 2,3 kW, dacă sunt folosite siguranțe de 10 A.

După circa 139 km parcurși într-un regim cu mici puseuri de sportivitate, starea de încărcare a bateriei a atins un procent de 23% (autonomie de 107 km), o valoare insuficientă pentru a ajunge la București fără o oprire la o stație de încărcare, sau voltărie, cum îi spunem noi, la AUTO Pro. Spre încântarea noastră, am reușit să găsim o stație DC de 50 kW, în mărginimea Brașovului, complet gratis, care ne-a permis să mai câștigăm câțiva km buni de autonomie într-un timp relativ scurt.

Mai exact, după o sesiune de încărcare de 37 de minute, bateria a ajuns la 60% și implicit la o autonomie de 257 km. Ceea ce înseamnă că 37 de minute de încărcare ne-au adus un câștig de 140 km de autonomie, la o viteză de încărcare de 227 km/h și la o putere medie de încărcare de 46 kW. Impresionant, având în vedere că majoritatea EV-urilor nu se apropie atât de asimptotic de limita superioară de încărcare a stațiilor DC.

Am părăsit așadar superbul Brașov cu 60% baterie și 257 de km de autonomie. După 180 de km parcurși, am ajuns în București cu 20% baterie și 113 km autonomie. Având în vedere că mare parte din drum ne-am deplasat în pantă, unde Q4 e-tron a recuperat în veselia energia cinetică, am reușit să consumăm doar 140 km de autonomie pentru 180 km parcurși, ceea ce înseamnă că fiecare km parcurs a consumat doar 0.77 km din autonomia afișată. Jos pălăria! Recuperarea energiei cinetice la coborârile abrupte de pe Valea Prahovei au dus și la o scădere a consumului de energie electrică, care a scăzut și el de la 20,3 kWh/100 km până la 18,9 kWh/100 km, o cifră absolut identică cu cea din fișa tehnică!

După încă un mic periplu pe idilicele străzi ale urbei bucureștene, ne-am văzut nevoiți să căutăm din nou o stație de încărcare, având în vedere că am descărcat bateria până la 13%, moment în care începuse să se instaleze deja familiarul sentiment de range axiety. De data aceasta însă, am optat să încărcăm la o stație DC de 120 kW, un pic mai adaptată cerințelor secolului vitezei. O putere optimă pentru sistemul de propulsie al noului Q4 e-tron Sportback, care se poate încărca la maximum 125 kW de la stațiile de încărcare rapide (în condiții ideale).

Da, ați citit bine, în condiții ideale. Pentru că marketing-ul a funcționat și continuă să funcționeze fără încetare, mai ales în ceea ce privește vehiculele electrice. Să vă dăm un exemplu simplu. Chiar dacă, pe hârtie, Q4 e-tron este capabil să extragă maximum 125 kW de la stațiile DC, în realitate, lucrurile stau cu totul și cu totul altfel. În cazul nostru, Q4 e-tron a acceptat maximum 71,5 kW prin priza CCS, putere care a scăzut până la 52,9 kW atunci când bateria a ajuns la 83%. La sfârșitul procesului de încărcare, puterea de încărcare a scăzut până la 21,4 kW.

Întreg procesul de încărcare, de la 13 la 100%, a necesitat fix o oră și 10 minute, timp în care bateria a acumulat 66,84 kWh. Puterea medie de încărcare s-a polarizat în jurul valorii de 57,3 kW, din motive care au ținut atât de temperatura exterioară, cât și de procesele ce țin de chimia bateriei (scăderea puterii de încărcare când bateria trece de 40-50%). La sfârșitul sesiunii de încărcare, care ne-a costat 110 RON (cost 1,65 RON/kWh) computerul de bord ne indica o autonomie teoretică de 475 km cu 99% baterie.

Chiar dacă nu am acționat neapărat corect, întrucât stațiile rapide nu au fost create pentru încărcarea completă a bateriilor vehiculelor electrice, ne-am văzut totuși nevoiți să facem acest sacrilegiu cu scopul de a ne asigura o autonomie confortabilă pentru marea expediție electrică către litoralul românesc, ce avea să se consume într-o binecuvântată zi de duminică, stropită din plin cu razele pline de blândețe ale unei toamne delicios de târzii.

A doua zi însă, când am plecat la drum, computerul de bord ne indica că putem parcurge chiar 489 km cu un plin de baterie. O cifră mai mult decât mulțumitoare, care nu lasă loc de interpretări de tip range anxiety. Zis și făcut. Am plecat așadar la drum spre litoral, pentru a vedea cum se comportă noul Audi Q4 e-tron în regim de autostradă. Am ales ca punct de oprire magazinul Penny Market din localitatea constănțeană Agigea, care pune la dispoziția posesorilor de automobile electrificate 3 prize de încărcare, dintre care una CCS, capabilă să ofere un output maxim de 50 kW.

Într-un final, am ajuns la stația din Agigea, după un parcurs de 225,3 km, cu 18% baterie și cu o autonomie estimată de 57 km. Consumul mediu de energie electrică, în regim de autostradă, la viteză constantă de 130 km/h, fără ruperi de ritm (drumul extrem de liber), s-a oprit în dreptul cifrei de 26,5 kWh/100 km. Ceea ce înseamnă că, la viteze de autostradă, Q4 e-tron poate parcurge circa 290 km până la epuizarea completă a bateriei. Scăderea vitezei de deplasare până la 110-120 km/h ar trebui să permită atingerea unei autonomii teoretice de peste 300 km.

Dacă este să dăm crezare computerului de bord însă, am fi putut parcurge în total 282 km până la epuizarea completă a bateriei. În regim de autostradă, fiecare km parcurs a consumat 1,92 km din autonomia afișată. Ca idee, un drum București-Agigea a consumat nu mai puțin de 432 km din autonomia afișată de computerul de bord. Asta la temperaturi de primăvară-vară – 17-18 grade Celsius. În sezonul rece, autonomia de 290 km de mers cu 130 km/h pe autostradă va rămâne visul unei nopți de vară…

La întoarcerea de pe litoral, am plecat cu 100% baterie, și am ajuns în București cu 21% baterie. Practic, la întoarcere, am consumat cu 3% mai puțină baterie decât la dus, în mare parte datorită faptului că de la București la Constanța drumul este în ușoară coborâre. Cei 250 km parcurși din Agigea și până în București ne-au consumat 212 km din autonomia afișată. Ceea ce înseamnă că fiecare km străbătut de Q4 e-tron Sportback a generat o scădere cu 0,85 km a autonomiei afișate. Când v-am zis că drumul e în pantă, nu ne-ați crezut…

Consumul final după 475 de km dus-întors București-Agigea, parcurși la o viteză medie de 92 km/h, s-a oprit în dreptul cifrei de 24,8 kWh/100 km. Consum care corespunde unei autonomii teoretice de 310 km în regim de autostradă, la 130 km/h. La temperaturi aproape ideale pentru un EV, de 15-20 grade Celsius, și în condiții de autostradă goală, detaliu care ne-a permis să menținem o viteză de croazieră constantă, fără niciun fel de rupere de ritm.

La creșterea vitezei, sau în condiții de trafic aglomerat, autonomia este posibil să tindă spre 250-260 km. La sfârșitul testului nostru, întins pe durata a 1100 km, Q4 e-tron Sportback ne-a răsplătit cu un consum mediu de energie electrică de 21,7 kWh/100 km. Un consum mai mult decât reprezentativ, care oferă informații prețioase legate de comportamentul în condiții reale de trafic ale primului SUV EV Audi construit pe o platformă dedicată.

Cei 1100 km parcurși de-a lungul și de-a latul țării noastre, la o viteză medie de 64 km/h, corespund unei autonomii teoretice de 355 de km. O autonomie rezultată dintr-un periplu extins și plin de însemnătate ce ne-a purtat atât la munte, cât și la mare. Mașina testată de noi, cunoscută sub numele de Q4 Sportback 50 e-tron quattro are un preț de pornire de 60.399 euro pe piața din România, fără aplicarea bonusurilor Rabla Plus și Rabla Clasic. Peste acest preț s-a așternut tacticos o listă generoasă de opționale, care debutează cu superba nuanță de culoare metalizată Violet Aurora, pentru care trebuie scoși din buzunar nu mai puțin de 1136 de euro.

Farurile digitale Matrix LED, pentru care trebuie scoși din buzunar 1282 euro, alături de pompa de căldură (+1124 euro), interiorul S-Line din microfibră și piele eco (+3572 euro) sau pachetul exterior S-Line (+1589 euro) desăvârșesc spiritul aparte al Q4-ului e-tron testat de noi, care avea un preț final de 86.979 de euro, rezultatul aplicării unei liste de dotări opționale în valoare de 25.443 de euro. Un preț care da, poate chiar să scadă, în cazul în care se optează pentru un tichet Rabla Plus și Rabla Clasic.

Până atunci însă, Q4 e-tron este o opțiune demnă de luat în calcul, dacă sunteți în căutarea unui SUV electric premium, cu un look electrizant, identitate cu totul și cu totul aparte și o autonomie reală de circa 350 km, în condiții de mers normal. Pe timp de toamnă-vara, căci iarna…e cu totul și cu totul altă discuție, după cum bine știți…

Articole similare

Hyundai a prezentat la Detroit noul Veloster N

Filip Sîrbu

Cel mai rapid și mai puternic Corvette din istorie, ZR1

Filip Sîrbu

Hyundai Tucson revine pe piața europeană.

administrator_autopromag

Leave a Comment